MEERweten - week 24 - 2022

WEEK 24 14 juni t/m 20 juni 2022

DAGOPENING

Vruchten
  In de natuur draait alles om groei. Bomen en planten, maar ook de vruchten die ze voortbrengen moeten groeien.

In de Bijbel worden regelmatig voorbeelden uit de natuur gehaald om iets duidelijk te maken. Deze week vooral over vruchten en het groeien daarvan.

MAANDAG 13 JUNI

Uitslagdag examens Basis/Kader

NIEUWS - SCHOOLBREED

BOEKEN INLEVEREN

Belangrijke info over het inleveren van de boeken van de vierdejaars

Het inleveren van de boeken verloopt volgens een rooster. De boeken worden per klas ingenomen. Inleveren voor of na de genoemde tijdstippen is niet mogelijk. In de e-mail die jullie hebben ontvangen, staat beschreven waar je de boeken moet inleveren.

• Het maakt niet uit wie, vader, moeder, broer, opa, oma of buurman, de boeken inlevert, als ze maar worden ingeleverd!
  • Moet je nog een examen of herexamen maken, dan lever je je boeken niet in, maar houd je alle boeken nog bij je. Deze lever je dan in tijdens de inname van leerjaar 1 t/m 3 op donderdag 30 juni 2022.
  • De officiële inleverlijst is te vinden op je eigen online portaal; te vinden op mijnleermiddelen.nl of bereikbaar via de ELO-> vakken-> Leermiddelenportaal.
  • Op de stapel boeken moet de innamelijst bovenop liggen zodat men weet van wie de boeken zijn die ingeleverd worden.
  • Alle boeken moeten onbeschreven worden ingeleverd. Kaftpapier, losse aantekeningen, notitieblaadjes etc. moeten thuis verwijderd worden.
  • Als boeken onherstelbaar beschadigd zijn of niet ingeleverd worden, wordt er een rekening verstuurd. Schades die in de eerste weken van het schooljaar gemeld zijn bij de leverancier via het online portaal, worden niet in rekening gebracht.

Inleverrooster - vrijdag 17 juni 2022

4eo2

12:15

Donderdag 16 juni: Leesplein gesloten

Komende donderdag 16 juni is het Leesplein de hele dag gesloten. Op die dag gaan we leuke nieuwe boeken uitzoeken die volgend jaar op de karren bij de verschillende afdelingen staan.

Je kunt je boek altijd inleveren in de kar die naast de ingang staat. Als je een boek wilt lenen: de rest van de week zijn we gewoon open.

OLYMPIC MOVES

Afgelopen vrijdag hebben 7 volleybaltoppers ons vertegenwoordigd op de landelijke finaledag van Olympic Moves. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een keurige 5e plaats.

“Het was een super leuke en gezellige dag. Helaas hebben we niet gewonnen. Toch hebben we er hard voor getraind. Dat was ook wel nodig met maar 3 volleyballers. De tegenstanders waar we tegen moesten waren allemaal volleyballers. Toch hadden ze aan ons een pittige tegenstander. Wij zijn super trots dat we toch 5e zijn geworden. Meneer Boone bedankt voor het coachen met de regionale finales en meneer Poelman bedankt dat u ons heeft gecoacht met de landelijke finales.

Wat wij nog willen zeggen tegen de andere jongens van De Meerwaarde: ik hoop dat er jongens zijn die volgend jaar ook kiezen voor volleybal! Het is een geweldige sport. Geloof mij!

We hebben er van genoten en hopen dat jullie trots op ons zijn!”

Groetjes, het volleybalteam van De Meerwaarde!
Daniel Hekking
Jonathan van Silfhout
Jarco Pater
Lucas Hekking
Micha Westeneng
Jens Scholtus
Sanne van Davelaar

NIEUWS - VAN HET MBO

Wil jij techniek ervaren op de werkvloer?

De BTO zorgt samen met haar lidbedrijven dat jij techniek kunt ervaren op de werkvloer. Wij bieden jou een praktische BBL-opleiding aan, waarbij je aan de slag gaat bij onze lidbedrijven.

Daarnaast werk je samen met onze praktijkinstructeurs in onze praktijkhallen aan de Gildeweg 18, Barneveld. Je wordt opgeleid in de metaal-, elektro-, installatietechniek of mechatronica.

Kies jij voor werken in een vertrouwde omgeving, waarbij vakmensen je opleiden? Houd je van kleinschalig en onderlinge gezelligheid? Meld je dan aan voor onze praktijkgerichte BBL opleidingen, MBO niveau 2-4.

Dit is jouw moment!

Aanmelden BTO:
Meld je nu aan via onze website en start in september met een praktijkgerichte techniekopleiding.

Persoonlijke kennismaking:

• BTO is aanwezig op de Open Avond van MBO locatie De Meerwaarde op 15 juni aan de Zonnebloemstraat 25 in Barneveld. Kom langs om kennis te maken!
  • We geven je graag een persoonlijke rondleiding bij de BTO.
    Vraag deze aan via onze website: www.btobarneveld.nl

NIEUWS - VAN HET EXAMENBUREAU

Uitslagdag Basis en Kader

Woensdag 15 juni a.s. is de officiële uitslagdag voor de leerlingen van Basis en Kader. Alle Basis- en Kaderkandidaten worden die dag vanaf 14.00 uur gebeld over de uitslag.

Na 18.00 uur worden de namen van de leerlingen die geslaagd zijn en hier toestemming voor hebben gegeven, vermeld op onze website en worden de namen genoemd in de Barneveldse Krant en de website van deze krant. Om 19.00 uur worden de leerlingen die geslaagd zijn op school verwacht.

Belangrijke data Basis en Kader

Wo 15 juni Uitslagdag  Basis en Kader. Leerlingen worden vanaf 14.00 uur gebeld.
Do 16 juni  Leerlingen geven zich op voor herkansing(en)
Di 21 en wo 22 juni  Herkansingen Basis en Kader tijdvak 2
Vrij 1 juli  Uitslagdag tijdvak 2

NIEUWS - UIT DE TEAMS

EXCURSIEWEEK LEERJAAR 3

Twee weken geleden zijn de leerlingen van leerjaar 3, samen met hun docenten, op excursie geweest op verschillende plekken in Nederland. Hieronder de enthousiaste verhalen van docenten en leerlingen.

Thuisprogramma Zorg en Welzijn

Wij zijn met een aantal leerlingen drie dagen op stap geweest, want deze leerlingen gingen niet mee naar Limburg. Voor ons zijn er drie hele leuke dagen georganiseerd en we hebben het hartstikke leuk gehad!

Maandag zijn we op de fiets naar Spoor 3 in Barneveld geweest voor een graffiti workshop. Na de graffiti workshop hebben we bij de Gribus geluncht en daarna gingen we bowlen.

Dinsdag gingen we steppen in Utrecht door de stad. Toen even snel lekker een patatje gegeten en gelijk door om in de middag te shoppen! Aan het einde van de dag gingen we met de trein naar huis.

Woensdag zijn we naar Garderen geweest om hoog in de bomen te klimmen. Na het klimbos gingen we lopen met 3 alpaca’s. Na het lopen met de alpaca’s hebben we nog snel een ijsje gegeten, mmm lekker!

Zorg en Welzijn - Swalmen

De eerste dag kwamen we aan in Limburg en moesten als eerste de tent in elkaar zetten. Daarna begon onze eerste activiteit, dat was klimmen boven het water. De tweede activiteit was een gps-wandeling maken.

De tweede dag hadden we weer twee activiteiten. Onze eerste activiteit van de dag was mountainbiken, we hebben 2 uur gefietst. Na de activiteit hadden we even pauze, toen we klaar waren met de pauze gingen we klimmen op een wand, die was 11 meter hoog. Ook was er een paal van 8 meter hoog, daar moest je op klimmen en als je boven was kon je er op staan. Als je daar op stond kon je naar een trapeze springen. We gingen ook nog even boogschieten.

In de avond gingen we BBQ’en en er waren twee docenten die gingen braden (zie foto) het was heel lekker en goed gemaakt. Na het eten gingen we bij het kampvuur zitten en we hebben ook leuk liedjes gezongen. De derde dag moesten we vroeg op want we hadden om 8.00 uur ontbijt en daarna snel alles inpakken. In de middag gingen we zwemmen en shoppen in Oberhausen. Om 16.00 uur zaten we weer in de bus naar huis. We hebben veel plezier gehad, het was een leuke week.

3 PrO

Ook wij zijn op excursieweek geweest! Een leuk, afwisselend en sportief kamp in de buurt.

We vertrokken ’s maandags op de fiets naar Garderen om onze zenuwen in het klimbos op de proef te stellen. Vervolgens fietsten we naar Wekerom waar we een prachtige kamplocatie hadden met stapelbedden. ’s Avonds hebben we sportieve spellen gedaan en na het kampvuur een nachtwandeling gemaakt.

Op dinsdag deden we een speurtocht op de Hoge Veluwe, zwommen we in het koude zwembad van Lunteren en hadden we een lekkere barbecue met alle docenten van PrO erbij.

Op woensdag maakten we Ede onveilig en na een uurtje bowlen vertrokken we richting huis om wat bij te slapen. Dit was wel nodig, want als klap op de vuurpijl vertrokken we op donderdag richting Walibi voor een dag vol spanning en avontuur. We hebben ervan genoten samen!

3 BWI, M&T en PIE

Op maandag 30 mei vertrokken zo’n 70 leerlingen van de klassen 3 Techniek van school voor hun excursieweek. De bus bracht hen bij Outdoor Holten, waar de meegebrachte tenten werden opgezet. Dat ging niet bij iedereen even goed en snel, maar uiteindelijk had iedereen een plekje gevonden.

Tijdens de eerste vier dagdelen gingen de leerlingen in groepen 4 verschillende onderdelen doen: mountainbiken, archery tag (in twee groepjes tegen elkaar spelen met een soort pijl en boog), bubbelvoetbal en fortuin jagen (verschillende kleine spelletjes). Er werd soms fanatiek gespeeld om te winnen, maar er waren ook leerlingen die de Olympische gedachte in ere hielden: meedoen is belangrijker dan winnen…

De avonden werden vooral gebruikt voor een activiteit zoals een gps route lopen en lasergamen. Daarna bleek het kampvuur favoriet waar sommige leerlingen niet bij weg waren te slaan.

Woensdagmiddag werd het zwembad bezocht, waar bijna geen andere mensen aanwezig waren en de leerlingen dus het rijk alleen hadden. De badmeester wist ze goed te vermaken! Na de BBQ bij het kampvuur was het ’s avonds vroeger stil, want het slaapgebrek eiste zijn tol. Dondermorgen werd alles snel opgeruimd, want de bus stond al op tijd klaar om de leerlingen naar Moviepark Germany te brengen. Daar konden de leerlingen hun eigen gang gaan. Tijdens de reis terug bleek de vermoeidheid bij sommigen groot, want zij sliepen bijna de hele reis. Donderdagavond kwam de bus weer terug in Barneveld en kon het slapen voor iedereen beginnen.

THE BIG CHALLENGE

De leerlingen van 3gtx hebben tijdens het vak Engels meegedaan aan het internationale toernooi The Big Challenge!
In totaal streden bijna een half miljoen leerlingen uit heel Europa mee om te winnen in deze competitie.

Tijdens het toernooi worden leerlingen niet alleen getest op hun Engelse vaardigheden, maar komt ook hun kennis van de Engelstalige wereld om de hoek kijken.

Weet u bijvoorbeeld wanneer Boxing Day is in het Verenigd Koninkrijk? En in welke stad staat The White House? En wie bouwde Hadrian’s Wall in Schotland?
Alle leerlingen hebben het top gedaan en zijn beloond met wat Engelse gadgets.

PROJECTWEEK LEERJAAR 1 EN 2

De leerlingen van leerjaar 1 en 2 hadden twee weken geleden een projectweek, die veelal in en om de school plaatsvond, maar soms ook wat verder van huis. Ook hier veel enthousiaste reacties van leerlingen en personeel.

1 en 2 Kader
In de projectweek zijn de leerlingen van 1 en 2 Kader druk geweest met een heel aantal activiteiten. Zo was er voor beide afdelingen een workshopdag en een mentordag, een excursie naar Corpus in Leiden voor 2K en een afsluitend bezoek aan Walibi voor 1K.

Dit jaar konden we ook voor het eerst weer een levensecht Lerendag organiseren, dit keer alleen voor 2 Kader. Levensecht betekent dat je leert door te ervaren en te voelen. En dat hebben de leerlingen gedaan op het Fort aan de Buursteeg. Uiteraard kwam een stuk geschiedenis aan bod (welke keus moest wie om welke reden maken?) maar ook biologie (wat leeft er eigenlijk in die slotgracht?) en een onderdeel (team)sport.
We kijken als teams terug op een geslaagde projectweek.